Zatím nebyl přidán žádný komentář.
online verze
Přihlaste se k odběru našeho newsletteru:)
Boje o zítřek
zpět na výběr knihF. X. Šalda
Edice Emanuel Macek a Michael Špirit, komentář Michael Špirit a Emanuel Macek
Boje o zítřek, svou první knihu, vydal literární kritik F. X. Šalda v roce 1905 s podtitulem Meditace a rapsodie 1898-1904. Zahrnul do ní čtrnáct esejů, asi pětinu svého dosavadního díla, avšak její eseje formuloval již s perspektivou knižního celku.
„Vydám ...brzy asi nákladem Volných směrů menší vybranou knihu svých esejí a článků, která by vyhovovala mému srdci. Beze všeho kritického a dialektického aparátu, Jen svoje nejvnitřnější prožití a poznání z umění. Jen vnitřní zkušenosti, jen esenci: jakési meditace v próze.“
Počet stran: 328
Vazba: vázaná s přebalem
Ilustrace: žádné
Formát: 110 x 170
ISBN: 80-7106-387-8
Datum vydání: 10. listopadu 2000
Objednávka
Tištěná kniha | není k dispozici | ||
E-kniha (formáty ePub a Kindle, bez DRM) | není k dispozici | ||
Audiokniha | není k dispozici |
Hodnocení
Průměr
Jak hodnotili ostatní
Celkem hodnotilo
0 lidí
Komentáře od našich uživatelů
Vyšlo v médiích
David Šeterle
Zdroj: http://www.webmagazin.cz/index.php?stype=all&id=2872
Jedinečný a snad první umělecký kritik v českých literárních kruzích, František Xaver Šalda, perla českého písemnictví. Jeho první soubor esejů - Boje o zítřek - v podobě ucelené knihy byl roku 2000 opětovně vydán.
Letos, rovných sto let od prvního vydání, může obzvláště symbolicky působit velikost a nedozírná hloubka Šaldova odkazu. Jeho přínos nové tváře kritiky očaruje i dnes. Formou svého psaní řadí se vedle Friedricha Nietzsche. Vnesl-li totiž Nietzsche do filosofie básníctví, tak podobně Šalda do kritiky.
Básnictví v sobě nese božskou hravost, pestrobarevnou fantazii, nedozírné představy a množství obrazů. Prvek básnictví musí být i v próze, aby ...
Jedinečný a snad první umělecký kritik v českých literárních kruzích, František Xaver Šalda, perla českého písemnictví. Jeho první soubor esejů - Boje o zítřek - v podobě ucelené knihy byl roku 2000 opětovně vydán.
Letos, rovných sto let od prvního vydání, může obzvláště symbolicky působit velikost a nedozírná hloubka Šaldova odkazu. Jeho přínos nové tváře kritiky očaruje i dnes. Formou svého psaní řadí se vedle Friedricha Nietzsche. Vnesl-li totiž Nietzsche do filosofie básníctví, tak podobně Šalda do kritiky.
Básnictví v sobě nese božskou hravost, pestrobarevnou fantazii, nedozírné představy a množství obrazů. Prvek básnictví musí být i v próze, aby byl svébytným představitelem umění. Tento druh „básnictví“, pro Šaldovu tvorbou typický, dává strohému, chladnému a vědeckému přístupu ke kritice život - okouzlující a skotačivý, živý a pochopitelný, podstatný i dětsky hravý. Objektivnost, o níž se snad snaží klasická kritika, narazí na pevnou a neústupnou skálu, jež nedovolí badateli proniknout do jádra toho kterého díla.
Široká náruč projevu Šaldy skýtá vystihnutí jak toho nejviditelnějšího a nejevidentnějšího - formy, tak i uchopení obsahu, myšlenky, poselství, jež činí dílo jedinečným a osobitým. Hlavně ale - což nebývá u kritiky pravidlem - se přibližuje k Tajemnu, k podstatě zkoumaného díla, které je s uměleckým dílem bezprostředně spojeno.
Šalda otevírá bránu, ba množství bran, jimiž lze vstoupit - vrátím-li se k Boji o zítřek - tu k dílu Nerudově, tu zas k sochařství Augusta Rodina. Ale nabízí i obecnou úvahu: kdo spisovatel? kdo umělec? kdo básník? Jeho teorie, spojená v nerozlučném svazku s praxí, proniká do nejosobnějšího života.
Literatura v Šaldově pojetí dostává opět svou skutečnou tvář: umění. Svým orlím zrakem stírá nános prachu na jejím štítě a dovoluje ji zazářit svou přirozenou krásou. Šalda poukazuje na umělecké skvosty, komentuje, hodnotí - kritizuje - sám ale uměleckým způsobem, činíc nejosobitější dílo, živě mluvící i dnes.
Komentář k hodnocení
Přidávat komentáře ke knize je možné po příhlášení.