Zatím nebyl přidán žádný komentář.
online verze
Přihlaste se k odběru našeho newsletteru:)
Přemýšlej jako umělec
zpět na výběr knih... a prožij kreativnější a plodnější život
Will Gompertz
Ladislav Šenkyřík
Proč je pro některé lidi zdánlivě snadné přicházet s novými geniálními myšlenkami? A jak se jim daří proměnit je v něco hmatatelného, co stojí za to?
Po letech, během nichž se osobně sblížil s některými nejvýznamnějšími světovými tvůrčími mysliteli, zjistil vedoucí kulturní redakce BBC Will Gompertz, že tyto osobnosti mají některé společné rysy. Jde o základní postupy, které umožnily rozkvět jejich talentů a které si můžeme osvojit i my – bez ohledu na to, čím se zabýváme – a s jejich pomocí dosáhnout výjimečných věcí.
Je načase začít Přemýšlet jako umělec a…
Být hloubavě zvídavý
(Caravaggiův objev optických čoček navždy proměnil svět umění.)
Promýšlet celkový obraz i drobný detail
(Turner přetvořil své mistrovské dílo drobnou kapkou červené barvy.)
A uvědomit si, že… Téměř vždy jde o plán B
(Mondrian strávil roky malováním stromů, než se stal mistrem abstrakce.)
„Will Gompertz je ten nejlepší učitel, který vás nikdy neučil.“ Guardian
Počet stran: 216
Vazba: brožovaná
Ilustrace: barevné fotografie
Formát: 130 x 190
ISBN: 978-80-7422-529-1
Datum vydání: 11. května 2017
Objednávka
Tištěná kniha | Skladem: 7 ks | 289,– (−25%) 217,– | |
E-kniha (formáty ePub a Kindle, bez DRM) | není k dispozici | ||
Audiokniha | není k dispozici |
Hodnocení
Průměr
Jak hodnotili ostatní
Celkem hodnotilo
0 lidí
Komentáře od našich uživatelů
Vyšlo v médiích
Josef Chuchma
Před třemi roky vydalo Nakladatelství Lidové noviny knihu vedoucího kulturních pořadů v televizi BBC Willa Gompertze. Nabídl v ní svůj pohled na uplynulých 150 let moderního výtvarného umění, které podal, slovy podtitulku − "v cuku letu". Nedávno totéž nakladatelství přineslo autorovu novější práci nazvanou Přemýšlej jako umělec… a prožij kreativnější a plodnější život. Svazek má čtenáři poskytnout několik dobrých rad "do života" vycházejících z toho, jak postupují ve své tvorbě umělci.
Gompertz v této praktičtěji a "lidověji" zacílené publikaci opět čerpá především z poznatků, které nabyl studiem výtvarných umění a osobním kontaktem s umělci. To je však sám o sobě ...
Před třemi roky vydalo Nakladatelství Lidové noviny knihu vedoucího kulturních pořadů v televizi BBC Willa Gompertze. Nabídl v ní svůj pohled na uplynulých 150 let moderního výtvarného umění, které podal, slovy podtitulku − "v cuku letu". Nedávno totéž nakladatelství přineslo autorovu novější práci nazvanou Přemýšlej jako umělec… a prožij kreativnější a plodnější život. Svazek má čtenáři poskytnout několik dobrých rad "do života" vycházejících z toho, jak postupují ve své tvorbě umělci.
Gompertz v této praktičtěji a "lidověji" zacílené publikaci opět čerpá především z poznatků, které nabyl studiem výtvarných umění a osobním kontaktem s umělci. To je však sám o sobě limitující faktor. Nutně vyvolává otázky. Například: Mohou výtvarníci reprezentovat uměleckou zkušenost jako takovou? A vůbec − jsou postupy umělců natolik úžasné, že je lze zobecnit a doporučit pro jakoukoliv jinou lidskou aktivitu? Ze samé existence knihy Přemýšlej jako umělec je zřejmé, že britský publicista si na obě otázky odpověděl kladně, a je si v tom jist. Tak tedy naznačme, co radí.
Gompertzův náhled na umělce je neromantický. Publicistická celebrita z BBC je považuje za osobnosti uvažující strategicky a obchodně. Gompertz argumentuje kupříkladu Peterem Paulem Rubensem či − samozřejmě − Andym Warholem. A nabízí ještě pragmatičtější kalibr: "Víme, že svět umění je světem kšeftaření a podvodů, ale je nezvyklé mít umělce, který to připustí a dovede do důsledků, když tyto podvody otevřeně prodává," píše také autor. A jinde míní: "Umění Theastera Gatese je politické, působivé, nebojácně kritické a nepokrytě založené na využití vlastního statusu umělce. Proměnil podvodné kšeftaření uměleckého světa v umělecké dílo, což je sám o sobě odvážný podnikatelský záměr."
Bylo by ovšem vůči Gompertzovi nespravedlivé redukovat jeho v zásadě příručku o kreativitě na tvrdě tržní uvažování, byť tedy důraz na ně je značný. Britský autor na výtvarnících vyzdvihuje jejich urputnost a vůli postupovat metodou pokusů a omylů, jejich víru v sebe sama, v osobní cestu.
Za důležitou považuje Gompertz schopnost umělců lpět na detailu a přitom nepustit ze zřetele celek díla. Naprostá originalita, neodvozenost není nutnou podmínkou úspěchu, tou je daleko spíš inovativní moment, který posune to již známé do netušených souvislostí. Evoluce, nikoliv revoluce. A nebát se nejistoty: odvaha nasadit sám sebe je tím, čemu bychom se u umělců měli učit v profesním životě. A rovněž schopnosti od sebe poodstoupit − být tvůrcem i kritikem sebe sama zároveň.
V závěru své svižně napsané knihy, kterou lze hodnotit jako vkusné spotřební zboží, nikoliv však jako publikaci zásadní, Will Gompertz apeluje: každá přinejmenším vysoká škola by měla být svým způsobem umělecká. A to v tom smyslu, že by naučila − tak jako to uměla, a snad ještě umí, Goldsmith College v Londýně, na níž studoval takový umělecko-tržní kalibr, jakým dnes je Damien Hirst − "intelektuální přísnosti a citové odolnosti". Ze školy je třeba odcházet sebevědomý, nikoliv znejistělý.
Paperback Přemýšlej jako umělec − vkusně upravený grafikem Tomášem Didunykem − explicitně hovoří o kreativitě a podnikání. A není vůbec vyloučeno, že právě podnikatelská "cílovka" knihu ocení a využije mnohem víc a lépe než z podstaty věci poněkud podezíravý recenzent. Ten si s jistou profesionální deformací všímá třeba toho, jak je kniha napsána, nebo že to i ono, co v ní stojí, už četl leckde jinde.
Komentář k hodnocení
Přidávat komentáře ke knize je možné po příhlášení.